Lees, luister & kijk mee!
luister mee naar onze aflevering over het nieuwe album van winne, Mssyeh
Dandyism @the Met &
het uitwissen van Zwart erfgoed & haar culturele significantie in de Nederlandse media!
Door Aisa Winter
Black Dandyism verdient meer dan “tops
en flops”
Het was een pijnlijk moment….
Ik stond te koken, de tv stond aan op RTL Boulevard, en ze bespraken het Met Gala 2025. Het thema dit jaar: Superfine: Tailoring Black Style; een ode aan Black Dandyism. Een eerbetoon aan een rijke, gelaagde stijl met wortels in emancipatie en verzet.
Maar wat ik zag, was geen eerbetoon.
Geen uitleg, geen context. Alleen maar: “Wat had wie aan?” en “Was het een top of een flop?”
Het raakte me. Niet omdat ik verrast was, maar omdat ik dit patroon herken. Zwarte stijl wordt keer op keer besproken, maar niet begrepen.
Onze esthetiek wordt gezien, maar niet gelezen. Niet serieus genomen.
En juist die herhaalde onthechting van beeld en betekenis is wat me aanzet tot schrijven.
Om te begrijpen waarom dit pijn doet, moet je weten wat Black Dandyism betekent.
Black Dandyism is geen oppervlakkige kledingstijl. De wortels liggen in Afrikaanse en Caribische tradities evenals de Amerikaanse emancipatiegeschiedenis tijdens de Harlem Renaissance. Denk aan de Sapeurs uit Congo (La Sape), of aan dandy figuren in de Trinidadiaanse carnavalstraditie: flamboyante, stijlbewuste mannen die via hun kleding identiteit en waardigheid herclaimen binnen koloniale systemen die hen juist daarvan wilden beroven. Of de ‘nèg gwo tèt’, elite-figure in Haïtiaanse folklore.
In die zin is Black Dandyism een vorm van aesthetic resistance; een visueel protest tegen raciale coderingen, waarbij het lichaam gekleed wordt als drager van trots, zelfdefinitie en tegenmacht.
Het is ook een praktijk van visual sovereignty: zelf bepalen hoe je gezien wilt worden, ondanks een geschiedenis waarin zwarte lichamen onzichtbaar werden gemaakt, of juist exotisch uitgelicht.
Shantrelle P. Lewis, curator en auteur van het boek Dandy Lion: The Black Dandy and Street Style, noemt het “een vorm van culturele rebellie: een bewuste stijlkeuze waarmee zwarte mannen(en later ook vrouwen en vooral queer personen)
de codes van witte respectabiliteit naar hun hand zetten, zonder zichzelf te verloochenen. Het is een manier om te zeggen: Ik bepaal hoe ik gezien wil worden. Mijn stijl is mijn stem.”
Vandaag de dag leeft deze esthetiek voort in artiesten als Janelle Monae & Jidenna, die dandy-stijlen combineren met hedendaagse flair.
De Met Gala 2025 , gecureerd door cultuurwetenschapper Monica L. Miller , was bedoeld om die geschiedenis te eren. Maar in plaats van betekenis, bleef de Nederlandse media-analyse steken op consumptieniveau. Er werd geoordeeld zonder begrip. Geridiculiseerd zonder historisch besef.
Nikkie Plessen riep Kim Kardashians jurk uit tot favoriet, zonder een woord over het thema. Arno Kantelberg (die ik overigens hoog heb zitten) benoemde Colman Domingo als iemand die het thema begreep, maar dat was ook het enige moment waarop Black Dandyism überhaupt werd genoemd.
Dwyane Wade droeg een wit giletje met bloemmotief onder een jasje. Kantelberg zei dat het “verboden”
is dat een vestje onder een jasje uitkomt, en grapte dat het leek alsof hij door een duivenkooi was gelopen. Denk daar even over na:
een zorgvuldig samengestelde outfit, bedoeld als cultureel statement, wordt afgedaan als een slechte grap. Symbolische schoonheid gereduceerd tot esthetische ruis.
Het bleef niet bij Wade. Pharrell Williams werd weggezet “alsof hij het pak van zijn neefje had geleend”. Terwijl Pharrell juist bekendstaat om zijn speelse interpretaties van klassieke stijlen en zijn bewuste keuzes.
Je hoeft het niet mooi te vinden, maar als je het thema negeert, doe je alsof het nergens over gaat.
Dit is geen modekritiek. Dit is het structureel negeren van erfgoed dat geworteld is in geschiedenis, identiteit en verzet, door het te reduceren tot stijl zonder context. En het gebeurt voortdurend. Denk aan hoe cornrows of hoofddoeken gelezen worden afhankelijk van wie ze draagt: bij de één ‘onprofessioneel’, bij de ander ‘gedurfd’. Dat is geen toeval.
Het is esthetiek losmaken van oorsprong, waarbij de sociale en politieke lading wordt uitgevlakt
of uitgewist.
Zwarte expertise is er. Niet alleen in de vorm van kritische stemmen die dit erfgoed kunnen duiden, maar ook in mensen die Black Dandyism belichamen in hun dagelijks bestaan. Zij dragen deze esthetiek niet als trend, maar als taal. Als politiek gebaar. Als levende praktijk.
Het probleem is niet het gebrek aan kennis of aanwezigheid, maar het gebrek aan ruimte. Aan erkenning. Aan nieuwsgierigheid naar wat er al lang is.
Zolang het Nederlandse diversiteit discours blijft steken in zichtbaarheid zonder inhoud, zolang stijl wordt losgekoppeld van context, blijft 'inclusie(f)' een leeg begrip.
-Aisa Winter
Door Saron Tesfahuny
23/05/25 zien in het Bijlmer Parktheater.
De zaal werd geopend en je hoort de uitnodigende sfeer van Dizzi sound healing ritueel waarbij een meditatieve en aardende sfeer werd gecreëerd. Dizzi speelde verschillende muziekinstrumenten om de ruimte en de collectieve energie te reinigen.
Het was een “echo’s van de diepte” ervaring voor mij.
Alsof ik me had aangemeld om te leren surfen.
Zonder te beseffen dat de golven wilder zijn dan ik ooit had gedacht
De kracht ervan is onbekend, een raadsel.
mezelf overgeven aan het ritme van de stroming van onbegrip
De tekst die ze herhaalt,
“we don't know who are, we don't know where we from”
Dizzi wijst niet met haar vinger
ze nam mij naar haar belevingswereld
die als een kind van haar moeder was gescheiden
en in vreemde handen was weggedrukt
Het poging te integreren in haar nieuwe wereld ver van haar herkomst
leren van balans terwijl de wereld onder haar bewoog
Naima Souhair vertegenwoordigde als danser de reis van lichaam en ziel terwijl
ze het thema van liefde en pijn uitdrukte.
de strijd om ergen bij te horen
door haar ervaring besefte ik dat het gaat niet om winnen
maar om te leren, om te overleven
om te voelen de golven van haar eigen bestaan.
“Be grateful for the life that we gave you”
Ik dook diep
diep onder het oppervlak van de oceaan van stilte
waar de golven van vergeten verhalen en verborgen pijn
zich vastklampte in mijn ziel.
De visuals die gemaakt waren door Sébastien Labrunie,
muziek composities & spel door Dizzi Geetha
roepen de gevoelens van scheiding en verbinding
terwijl de dans van Naima Souhair de trek en de strijd tussen verleden en heden uitdrukt
“Baby, My baby, they took my baby”
Ik besefte me ineens
this could have been my baby too
verborgen waarheden die ik niet zocht
mijn hart breekte
dat dit gevoel elke moeders hadden die hun kindje hadden verloren
hun hart breekte terwijl hun lichaam zich bleef aandienen
weten dat er niemand is om te voeden
niemand om de leegte te vullen
door de beklemmende bewegingen van dizzie en dissonantie in de muziek
“My baby, they took my baby”
hoe de geest verward raakt
strijd tussen verlangen en werkelijkheid
tussen wat was en wat nooit zal zijn
En ik dacht te weten, wat ik dacht te begrijpen
de waarheid is geen eindpunt
het is een reis die je maakt met open ogen in de zoute zee
met een ziel die leert luisteren naar wat onder de oppervlakte ligt…
In het eind ging nam Dizzi ons mee in een sound healing ritual meditatie. Om een sfeer van collectieve bevrijding en genezing te creëren, waardoor ik als toeschouwer moeilijke emoties kan verwerken en een gevoel van vrede kan vinden, zelfs in het licht van de pijnlijke waarheden.
Ik was getuige van hoe ze als kunstenaar met dit zware onderwerp diep de oceanen in dook en mij ermee liet surfen.
-Saron Tesfahuney
BRADA
LUSU in co-productie met
WELL MADE PRODUCTIONS
Vanaf 25/11/2025 weer in het theater!!!
Door: Ira Kip
Theater is in beweging, en onze nieuwe Genna-makers zijn on to something!
Er worden verhalen verteld op het toneel die ons niet enkel rationeel laten nadenken, maar ons juist vragen te voelen, te ervaren, te herinneren en te verbeelden.
Bij Brada’s mag ik rustig achterover leunen en voelen, in een zaal vol ooms en tantes die de energie bepalen. Diezelfde energie slaat over op de cast en deze bijzondere groep makers.
Ze hebben iets te vertellen. Terwijl zij mij laten terugdenken aan de odo’s die dagelijks onze woonkamer passeerde, herinneren zij mij ook aan het gewicht dat onze ouders droegen toen zij ervoor kozen hun land te verlaten. Hun dromen waren misschien niet heel anders dan de dromen van hen die achterbleven terwijl beide het als een enorme heartbreak ervaarde.
Een heartbreak die Brada blootlegt en misschien ook verzoening mee zoekt.
Brada, in haar titel en haar verhaal, bevestigt dat in gemeenschap en collectiviteit de antwoorden liggen. Dat, ondanks de gevolgen van een volksplanting die nog steeds voelbaar is, yu na mi brada en yu na mi sisa misschien wel de belangrijkste mantra is die we vandaag de dag nodig hebben.
En dat wanneer we onze ogen sluiten en dromen over ons Suriname, de kracht van verbeelding zich echt kan manifesteren wanneer we onze ogen open doen.
Ps: in een zaal zitten vol met Javanen en vele andere Surinamers is een cadeau.
Zeg wat je wilt, that shit hit different.
Lobi,
Ira
Brada is nog te zien in Den Haag 25 januari 2025 – De Vaillant en op 8 februari 2025 – Theater Zuidplein, Rotterdam
Heb je onlangs een voorstelling, tentoonstelling of concert gezien en wil je er over in gesprek met de maker, over schrijven of een andere vorm, laat het ons weten via post@paarspaars.nl, dan gaan wij ons best doen om een ontmoeting te organiseren.